Pada bulan September, jualan runcit di Kanada meningkat sebanyak 0.4% kepada $66.9 bilion, dengan peningkatan dicatatkan dalam enam daripada sembilan subsektor. Peruncit makanan dan minuman menjadi peneraju pertumbuhan ini.
Jualan runcit teras, yang tidak termasuk jualan di stesen minyak serta peniaga kenderaan dan alat ganti, meningkat sebanyak 1.4% pada bulan yang sama. Dari segi volume, jualan runcit naik sebanyak 0.8%.
Pada suku ketiga tahun ini, jualan runcit meningkat sebanyak 0.9%, dan peningkatan yang lebih ketara sebanyak 1.3% dicatatkan apabila hanya mengambil kira volum.
Selepas penurunan pada bulan Ogos, jualan runcit teras pulih semula pada bulan September, didorong oleh kenaikan 3.0% di kalangan peruncit makanan dan minuman. Pasar raya dan kedai runcit lain, tidak termasuk kedai serbaneka, menyaksikan pemulihan ketara dengan peningkatan 3.3% selepas kejatuhan 1.9% pada bulan Ogos.
Peruncit bahan binaan serta peralatan dan bekalan taman turut melaporkan lonjakan jualan sebanyak 3.0% pada September.
Satu-satunya subsektor yang mencatatkan penurunan dalam jualan runcit teras ialah pakaian dan aksesori berkaitan, dengan penurunan sebanyak 0.8%.
Sebaliknya, stesen minyak dan peniaga bahan api menyaksikan penurunan jualan runcit yang paling ketara, iaitu sebanyak 2.3% untuk bulan kelima berturut-turut. Walau bagaimanapun, dari segi volume, jualan subsektor ini meningkat sebanyak 3.2%.
Peniaga kenderaan dan alat ganti turut mengalami penurunan sebanyak 0.7% dalam jualan, terutamanya disebabkan jualan yang lebih rendah di kalangan peniaga kereta baharu, diikuti oleh peniaga kereta terpakai dan peniaga kenderaan lain. Namun, peruncit alat ganti automotif, aksesori, dan tayar mencatatkan perubahan positif dengan jualan meningkat sebanyak 4.2%.
Jualan runcit meningkat di lima wilayah Kanada pada September, dengan Alberta mencatatkan peningkatan tertinggi sebanyak 2.3%, sebahagian besarnya didorong oleh peniaga kenderaan dan alat ganti. Quebec menyaksikan pertumbuhan sederhana sebanyak 0.6%, dengan kawasan Montréal mencatatkan kenaikan sebanyak 0.3%. Sebaliknya, Ontario mengalami sedikit penyusutan dalam jualan runcit sebanyak 0.1%, dengan jualan di Toronto kekal rata.
Jualan e-dagang runcit di Kanada turut mencatatkan pertumbuhan, dengan peningkatan terlaras musim sebanyak 3.3% kepada $4.1 bilion pada September, merangkumi 6.2% daripada keseluruhan perdagangan runcit. Ini adalah sedikit peningkatan daripada bahagian 6.0% yang direkodkan pada bulan Ogos.
Melangkah ke hadapan, anggaran awal oleh Statistik Kanada menunjukkan potensi kenaikan jualan runcit sebanyak 0.7% untuk bulan Oktober. Namun, angka awal ini tertakluk kepada semakan, berdasarkan 58.9% respons tinjauan, berbanding kadar respons purata akhir 88.9% sepanjang tahun lalu.