Ketika berdepan aktiviti boikot yang menghimpit perniagaannya, rangkaian kopi terkenal Starbucks sedang mempertimbangkan untuk menjual sebahagian daripada unit perniagaannya di China, menurut sumber.
Syarikat itu sedang meneroka pelbagai cara untuk mengukuhkan kehadirannya di pasaran China, termasuk bekerjasama dengan firma tempatan.
Walaupun tiada keputusan muktamad dibuat, Starbucks telah menunjukkan minat untuk bekerjasama dengan bakal pelabur, seperti firma ekuiti persendirian China dan perniagaan tempatan yang mempunyai pengalaman industri.
China ialah pasaran kedua terbesar Starbucks, menyumbang kira-kira $3 bilion hasil tahun lepas.
Gergasi kopi itu juga telah menambah bilangan kedainya di China sebanyak 12% dalam tempoh yang sama.
Walau bagaimanapun, persaingan adalah sukar, dengan jenama tempatan seperti Luckin Coffee mencabar kedudukan Starbucks.
Ketua Pegawai Eksekutif baharu, Brian Niccol, telah menyatakan komitmennya untuk memahami dan mengembangkan operasi syarikat di China.
Beliau berhasrat untuk menambah baik lokasi fizikal Starbucks dan mempercepatkan perkhidmatan sebagai sebahagian daripada usaha untuk menyesuaikan diri dengan pasaran yang mencabar dan mencari strategi pertumbuhan jangka panjang.
Saham Starbucks telah meningkat sedikit tahun ini, dan syarikat itu kekal optimistik tentang masa depannya.
Dengan lebih 7,500 kedai di China, pendekatannya terhadap pasaran kritikal ini boleh memberi kesan ketara pada operasi globalnya.