Menteri Kerja Raya, Dato Sri Alexander Nanta Linggi menyatakan pemansuhan tol di lebuh raya adalah tidak praktikal dan tidak realistik untuk dilaksanakan oleh kerajaan persekutuan.
Pendekatan tersebut dibangkitkan susulan soalan yang dikemukakan oleh Datuk Che Mohamad Zulkifly Jusoh (PN-Besut) mengenai status ikrar kerajaan terdahulu untuk menghapuskan tol.
Nanta berkata usaha itu memerlukan kos berbilion ringgit bagi membiayai penyelenggaraan jalan dan konsesi, sekaligus menjejaskan peruntukan pembangunan di kawasan kurang mendapat perkhidmatan.
Beliau turut menegaskan meskipun tiada perancangan untuk menghapuskan tol sepenuhnya, kerajaan telah menangguhkan kenaikan kadar tol bagi 10 lebuh raya utama tahun ini untuk meringankan beban kos sara hidup rakyat.
Tambahan pula, lebuh raya terbabit dikendalikan oleh syarikat tersenarai awam seperti Bina Puri Holdings Bhd (LATAR), Taliworks Corp Bhd (GRANDSAGA dan NNKSB) serta Ekovest Bhd (DUKE).
Syarikat konsesi lain termasuk Senai-Desaru Expressway Bhd (SDE), PLUS Malaysia Bhd (LPT2), SKVE Holdings Sdn Bhd (SKVE), Jambatan Kedua Sdn Bhd (JSAHMS) milik Kementerian Kewangan, Maju Expressway Sdn Bhd (MEX) dan Lingkaran Luar Butterworth (Pulau Pinang) Sdn Bhd (LLB).
Trader kena ada panduan yang jelas dalam memahami pergerakan pasaran untuk disesuaikan dalam trading. Tapi tak ramai ambil kisah atau tak jumpa tempat untuk belajar tentang pasaran kewangan. Program HUSTLE24HOUR menyediakan medium pembelajaran yang terbaik untuk anda yang zero bermula dari bawah. KLIK UNTUK SERTAI.