Starbucks melaporkan bahawa jualan globalnya jatuh tujuh peratus pada Julai hingga September iaitu penurunan suku ketiga berturut-turut rantaian kopi itu terkenal ternama itu.
Pendapatan sesaham syarikat itu jatuh 25% berbanding tempoh yang sama tahun lalu kepada 80 sen.
Hasil bersih disatukan merosot tiga peratus kepada $9.1 bilion.
Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Brian Niccol berkata prestasi yang lebih rendah daripada jangkaan untuk tahun fiskal penuh adalah hasil daripada penurunan trafik yang ketara termasuk persekitaran pengguna yang berhati-hati, pelabur yang disasarkan dan tidak meningkatkan aktiviti tarikan pelanggan.
Ketua Pegawai Kewangan (CFO) Starbucks, Rachel Ruggeri dalam kenyataan itu berkata bahawa walaupun pelaburan meningkat dalam rantaian kopi, tiada perubahan ketara dilihat dari segi penurunan trafik di sebalik usaha kecekapan syarikat.
Walau bagaimanapun, Starbucks berdepan protes dan kempen boikot di seluruh dunia kerana sokongan ke atas Israel dan ia mencerminkan keputusan kewangan syarikat untuk tiga suku terakhir.
Rangkaian kopi itu menurunkan unjuran jualan tahunannya untuk Oktober hingga Disember tahun lalu disebabkan kesan negatif terhadap jualan di Asia Barat.
Selain itu, pendapatannya jatuh dua peratus pada Januari hingga Mac tahun ini dan jualan globalnya merosot empat peratus, yang pertama sejak akhir 2020.
Starbucks melaporkan bahawa jualan globalnya jatuh tiga peratus pada April hingga Jun. – Bernama