Kilang pengeluaran kereta dikatakan sudah kembali beroperasi di China, termasuk Wuhan mengakhiri pemerintahan pergerakan kawalan yang berlangsung selama 75 hari.
Kebiasaannya China mampu menjual lebih daripada 6 juta kereta baru setiap tahun. Berbeza pada tahun ini, jumlah jualan kereta dilaporkan hanya sekitar 3.7 juta menyebabkan pihak kerajaan negara tersebut mencari inisiatif untuk menggalakkan penduduk mereka membeli kereta baru.
Menurut maklumat daripada Pertubuhan Pengilang Automobil China (CAAM), jualan kereta telah susut sebanyak 42% pada suku pertama 2020 berbanding tahun lepas rentetan daripada penurunan sebanyak 79% pada Februari 2020 di mana hanya 310,000 unit kereta sahaja yang terjual.
Manakala pada bulan lepas hanya 1.43 juta unit kereta sahaja terjual dan ini menunjukkan penurunan jualan sebanyak 43% berbanding Mac 2019. Keadaan ini turut menganggu hasil jualan kereta dari pengilang automobil dunia seperti Volkswagen dan General Motors yang raih keuntungan sebanyak 40% setiap satu.
Lebih membimbangkan apabila usaha untuk mendapatkan pembeli kereta baru jauh lebih sukar dan mencabar kerana permintaan industri automobil di negara itu sudah perlahan sejak sebelum pandemik melanda.
Justeru, Beijing mengumumkan bahawa akan memanjangkan lagi tempoh subsidi dan pengurangan cukai dengan tambahan dua tahun bagi kenderaan jenis elektrik atau hibrid plug-in. Pihak kerajaan juga menyeru kesemua penduduk China untuk membeli kereta dengan menawarkan rebat tunai sebanyak $1,400 bagi sebuah kereta.
Mereka berharap dengan pembukaan semula sekolah pada musim bunga dan musim panas dapat meningkatkan lagi jualan kereta berikutan keperluan ibu bapa untuk menghantar anak mereka ke sekolah.
Malah, cuti sempena Hari Pekerja di China selama 5 hari juga dilihat sebagai satu peluang cerah untuk masyarakat di negara itu membeli kereta dengan tujuan untuk bercuti.