Tesla merupakan sebuah syarikat automobil yang menjadi peneraju utama dalam pembinaan electrical vehicle (EV) dan baru-baru ini telah mencapai nilai pasaran sebanyak US$1 trillion atau RM4.15 trillion.
Pencapaian tersebut menyaksikan Tesla berjaya menempatkan dirinya dalam kalangan industri besar pasaran seperti pemilik Google Alphabet Inc, syarikat perisian gergasi Microsoft Corp, pembuat iPhone Apple Inc, laman e-dagang Amazon.com Inc, gergasi social media Facebook Inc dan gergasi minyak Arab Saudi Aramco.
Perjalanan Tesla untuk mencapai status syarikat gergasi dunia dengan pendapatan trilion dolar bukan mudah. Pada tahun 2016, Elon Musk pernah mencuba untuk berjumpa CEO Apple, Tim Cook bagi menerokai kemungkinan syarikat iPhone itu memperolehi Tesla namun Cook menolak panggilannya.
Saham Tesla telah menyusut sejak Mei 2019 ketika ia berlegar sekitar US$36 namun kini telah meningkat 28.6 kali ganda.
Andai anda melabur US$35,000 ke dalam Tesla pada 2 setengah tahun lalu ia akan meningkat kepada US$1 million pada harini.
Ia merupakan satu pencapaian yang mengagumkan dalam dunia EV dek ketersediaan modal yang murah dan industri automotif yang menghadapi gangguan selepas krisis kewangan global 2008 telah memacu Tesla mencapai tahap yang kini.
Dalam erti kata lain ia berada di tempat yang betul pada masa yang betul.
Menurut Morgan Stanley, pelabur kini lebih terarah kepada pelaburan mampan bertemakan perubahan iklim selepas krisis pandemik Covid-19 yang melanda dunia.
Dalam kes ini, Tesla meletakkan dirinya sebagai pemain teknologi dalam sektor tenaga bersih berbanding sebuah syarikat automobil. Hasilnya mereka mengeksploitasi keadaan tersebut dan giat membangunkan EV seperti Amazon yang mana suatu masa dahulu menggunakan pasaran buku sebagai batu lonjatan untuk menjadi sebuah pusat -dagangan yang “memiliki kesemuanya”.
Menurut Gene Munster, penganalisis veteran Apple mendapati keupayaan Tesla untuk menguasai gross margin seperti iPhone dan membina ekosistem seperti Apple telah menjadi rahsia kejayaan syarikat itu. Tambahnya lagi, dalam masa 3 ke 5 tahun,Tesla mungkin akan mencapai gross margin sebanyak 40% seperti Apple.
Tesla memilih untuk menjual produknya secara terus melalaui rangkaian antarabangsa dan galeri pameran milik syarikat di seluruh dunia telah membantu syarikat mengekalkan kos rendah dan memastikan margin tinggi. Tesla juga turut memfokuskan kepada perbelanjaan pengiklanan tradisional dan bergantung semata-mata dengan hebahan mulut maka mereka memiliki wang lebih yang boleh dikhususkan dalam bahagian pembangunan dan penyelidikan (R&D). Tahun lalu telah menyaksikan mereka melabur sebanyak US$2,984 untuk R&D sahaja dan hampir tidak membelanjakan apa-apa untuk pengiklanan.
Tesla juga yang terkenal dengan fungsi Autopilot “bantu pemandu” yang dikuasakan oleh kamera dan penderia dalam model canggihnya selama hampir tiga tahun namun sistem tersebut terpalit dengan kontroversi berkenaan pelayaran adaptif yang mengemudi, membrek dan memecut dengan sendirinya.
Dalam pada itu, persaingan Tesla tampak mencabar dengan Volkswagen kini mempunyai banyak menjual model EV di seluruh dunia, GM, Ford dan Mercedes-Benz Daimler AG turut menggandakan strategi EV mereka dan memperkenalkan model baharu manakala Toyota yang sebelum ini hanya menumpukan pada model hibrid telah menunjukan isyarat peralihan kepada model bateri elektrik.
Sepanjang dekad yang lalu, Musk telah berjaya menjual EV mampu milik hampir sejuta kereta dalam tempoh 12 bulan yang lalu dan kini beliau mesti menumpukan perhatiannya kepada matlamat jangka panjang untuk menjual 20 juta kereta setahun dan memperoleh lebih 25% hasil daripada perniagaan selain EV.
Model pasaran besar-besaran yang lebih murah berharga US$25,000 dengan pilihan perisian Autopilot yang lebih canggih atau perkakasan dan perisian FSD boleh didapati di jalanan menjelang awal tahun 2024.
Pasaran yakin bahawa Musk boleh melakukannya. Ia menjanjikan perjalanan yang agak menarik untuk pelabur Tesla.