Pada Julai lalu, firma keselamatan siber CrowdStrike telah menjadi tumpuan dunia berikutan gangguan IT global yang besar disebabkan oleh kemas kini perisian yang rosak.
Kejadian ini, yang berlaku pada 19 Julai, membawa kepada gangguan yang meluas, menjejaskan berjuta-juta orang dalam pelbagai sektor.
Perkhidmatan pembayaran telah dihentikan di luar talian, penerbangan dibatalkan, dan hospital terpaksa membatalkan janji temu dan menangguhkan operasi.
Adam Meyers, seorang Eksekutif Kanan di CrowdStrike, memberi keterangan di hadapan jawatankuasa kongres Amerika Syarikat (AS) menawarkan permohonan maaf atas peranan syarikat dalam gangguan itu.
Beliau menyatakan komitmen syarikat untuk menghalang kejadian seumpama itu berulang, melabelkan insiden itu sebagai “perfect storm” isu yang tidak dijangka.
Penggubal undang-undang mempersoalkan Meyers tentang aspek teknikal insiden itu dan menimbulkan kebimbangan mengenai ancaman keselamatan siber yang lebih luas, termasuk peranan kecerdasan buatan (AI) dalam serangan siber.
Walaupun Meyers tidak menghadapi tahap penelitian yang sama seperti eksekutif teknologi lain, acara itu masih membawa kepada beberapa tindakan undang-undang.
Terutama, Delta Airlines, yang membatalkan beribu-ribu penerbangan, menuntut ganti rugi $500 juta.
CrowdStrike terus menghadapi kesan awam dan undang-undang kerana ia berperanan untuk membina semula kepercayaan dan menjadikan pengajaran supaya krisis sebegitu tidak akan berlaku lagi pada masa hadapan.