Platform media sosial Elon Musk, X (dahulunya Twitter), menyaman beberapa syarikat besar dan Persekutuan Pengiklan Dunia. (WFA).
Pihak X mendakwa WFA, Mars, CVS Health dan Orsted , bekerjasama di bawah satu pakatan untuk menghentikan pengiklanan di X, menyebabkan platform tersebut kehilangan banyak wang.
X mengatakan kumpulan pengiklan ini melanggar undang-undang AS dengan bekerjasama secara tidak adil untuk menjejaskan platform.
Mereka berpendapat bahawa boikot ini telah memudaratkan pertukaran idea secara terbuka di internet.
Sejak Musk membeli X pada 2022, platform itu telah bergelut untuk memastikan pengiklan, yang bimbang tentang iklan mereka dipaparkan bersebelahan dengan kandungan berbahaya.
Seorang pakar dalam undang-undang antitrust, Christine Bartholomew, menyebut bahawa sukar untuk membuktikan boikot sedemikian kerana X mesti menunjukkan bahawa syarikat-syarikat ini membuat perjanjian yang jelas untuk menghentikan pengiklanan.
Walaupun X memenangi tuntutan mahkamah, mereka tidak boleh memaksa syarikat ini untuk memulangkan dolar iklan mereka.
X mahu mahkamah menghentikan kerjasama antara syarikat-syarikat tersebut dan sedang mencari pampasan atas kerugian yang mereka alami.
Syarikat lain, Rumble, juga telah memfailkan saman serupa terhadap kumpulan pengiklanan yang sama.