Kerajaan Malaysia sedang meneliti kaedah terbaik untuk menyelaras subsidi petrol secara menyeluruh di seluruh negara.
Langkah ini dibuat adalah untuk menjimatkan penggunaan dana negara memandangkan minyak petrol merupakan antara komoditi yang paling banyak digunakan oleh rakyat.
Namun demikian, pelaksanaan penyelarasan subsidi ini perlu dilakukan secara berhati-hati kerana ia boleh memberi impak besar kepada pelbagai lapisan masyarakat.
Sekiranya subsidi petrol dilancarkan oleh kerajaan, golongan B40 boleh menjadi komuniti yang paling terkesan disebabkan sebahagian pendapatan mereka banyak digunakan untuk menampung kos pengangkutan.
Selain itu, golongan M40 mengalami tekanan dalam pengurusan kewangan terutamanya kos penting seperti pendidikan anak-anak.
Golongan T20 pula dikatakan tidak terjejas dalam situasi ini yang membolehkan mereka menyerap kos lebih tinggi tanpa merisikokan gaya hidup mereka.
Di samping itu, subsidi ini boleh memberi kesan terhadap ekonomi terutamanya membabitkan kos pengangkutan yang berisiko meningkat dan boleh menyebabkan harga makanan melambung naik.
Sementara itu, kuasa beli rakyat boleh merosot dan terbantut kerana memfokuskan untuk membeli barangan keperluan khususnya makanan berbanding produk lain.
Menurut Teori Laffer Curve, kenaikan subsidi petrol boleh menjejaskan aktiviti ekonomi akibat cukai yang terlalu tinggi.
Antara cadangan yang boleh dilaksanakan oleh kerajaan termasuk menaikkan harga petrol secara beransur untuk mengelak kejutan inflasi dan merancang peralihan kepada tenaga hijau.
Kesimpulannya, perancangan subsidi petrol merupakan langkah berani kerajaan dalam mengukuhkan fiskal negara namun kejayaannya amat bergantung kepada komunikasi telus dan berkesan dengan rakyat.