Jualan runcit Kanada mencatat penyusutan yang lebih besar daripada jangkaan pada Julai, turun 0.8% kepada $69.6 bilion apabila permintaan pengguna perlahan dalam kebanyakan sektor. Menurut Jabatan Statistik Kanada, jualan merosot dalam lapan daripada sembilan subsektor, dengan peruncit makanan dan minuman menyumbang paling besar kepada penurunan.
Tidak termasuk stesen minyak serta pengedar kenderaan bermotor dan alat ganti, jualan runcit teras merosot 1.2%, mengurangkan peningkatan 2.2% pada Jun. Volume jualan runcit, yang tidak mengambil kesan perubahan harga, turut jatuh 0.8% pada bulan tersebut.
Dari segi geografi, perdagangan runcit jatuh di lima wilayah, diterajui Ontario dengan penurunan 1.6%, disebabkan jualan auto yang lebih lemah. Newfoundland dan Labrador mencatat kejatuhan 8.8%, bertepatan dengan gangguan kebakaran hutan tempatan, manakala Quebec menjadi titik cerah dengan kenaikan kecil 0.2%.
Walaupun kemerosotan keseluruhan, e-dagang kekal berdaya tahan, meningkat 2.2% kepada $4.3 bilion pada Julai dan menyumbang 6.1% daripada aktiviti runcit keseluruhan. Anggaran awal Statistik Kanada menunjukkan jualan pulih 1.0% pada Ogos, walaupun angka awal ini berdasarkan separuh daripada kadar respons tinjauan biasa ia tetap tertakluk kepada semakan.