Syarikat Kenderaan Elektrik Ternama, Tesla dilaporkan kira-kira 384,000 penjualan pada suku kedua iaitu penurunan 14% berbanding setahun yang lalu dan sukuan tahunan kedua berturut-turut.
Saham pula meningkat hampir 5% berikutan jumlah penjualannya lebih baik daripada yang dirisaukan pasaran.
Jumlah pengeluaran kenderaan untuk suku kedua pula direkodkan sebanyak 410,244 unit, sedikit menurun berbanding 410,831 unit pada tahun sebelumnya.
Tesla tidak melaporkan jualan atau pengeluaran mengikut model atau wilayah. Namun, syarikat itu mendedahkan bahawa sebanyak 396,835 unit Model 3 dan Model Y telah dikeluarkan, manakala 373,728 unit daripada model ini telah dihantar kepada pelanggan sepanjang suku kedua.
Walaupun angka ini menunjukkan penurunan tahunan, prestasi penghantaran lebih baik daripada jangkaan sesetengah penganalisis sekali gus mendorong kenaikan hampir 5% dalam saham Tesla.
Tesla kini berdepan tekanan persaingan yang ketara, terutama daripada pengeluar kenderaan elektrik (EV) dari China yang menawarkan model-model baharu pada harga lebih berpatutan.
Pada suku pertama, Tesla menyalahkan sebahagian daripada penurunan jualan kepada penangguhan pesanan oleh pelanggan yang menunggu versi baharu SUV Model Y, yang mula dihantar pada bulan Mac.
Selain itu, syarikat turut berdepan tekanan politik dan reputasi, termasuk protes yang disasarkan kepada Ketua Pegawai Eksekutif Elon Musk, satu faktor yang turut memberi kesan terhadap jualan dan persepsi jenama Tesla. – CNBC
Untuk fahami lebih mendalam situasi pergerakan pasaran saham global dan faktor-faktor yang mempengaruhinya, jom sertai komuniti HUSTLE24HOUR Familia dengan ahli-ahli aktif mengadakan perbincangan setiap hari. KLIK LINK UNTUK SERTAI!