Nestlé Malaysia baru-baru ini melaporkan penurunan keuntungan bagi suku ketiga 2024, dengan pendapatan bersih turun 36% kepada RM85.41 juta daripada tempoh yang sama tahun lepas.
Penurunan ini sebahagian besarnya disebabkan oleh penurunan jualan domestik, kerana perbelanjaan pengguna yang berhati-hati dan isu kemampuan yang memberi kesan kepada prestasi syarikat.
Hasil juga turun 18.4%, daripada RM1.77 bilion kepada RM1.45 bilion.
Untuk menguruskan penurunan ini, Nestlé telah mengurangkan separuh dividen interimnya, daripada 70 sen kepada 35 sen, yang perlu dibayar pada 12 Disember 2024.
Ini menjadikan dividen tahun ini kepada RM1.05 sesaham, berbanding RM1.40 sebelumnya.
Walaupun menghadapi halangan, Nestlé kekal optimistik tentang pertumbuhan menjelang awal 2025, didorong oleh reputasi jenamanya yang kukuh dan komitmen terhadap produk halal berkualiti untuk pengguna Malaysia.
Harga saham syarikat telah jatuh sebanyak 12.8% tahun ini.
Nestlé memberi tumpuan untuk mendapatkan semula momentum dan yakin dengan peranannya sebagai jenama barangan pengguna terkemuka, terus mengutamakan kepercayaan pelanggan dan menyesuaikan diri dengan keadaan pasaran yang berubah-ubah.