Pempengaruh atau ‘influencer’ di Malaysia diseru untuk membayar cukai pendapatan walaupun tidak menerima bayaran secara berkala seperti individu yang berpendapatan tetap setiap bulan.
Menurut Penolong Pengarah Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN), Rohaizad Abd Fandi, para influencer mesti mematuhi peraturan cukai walaupun pendapatan mereka tidak melebihi nilai ambang.
Nilai ambang adalah merujuk kepada jumlah paras pendapatan yang membezakan seseorang itu perlu membayar cukai atau tidak, berdasarkan kategori status yang berbeza.
Pendapatan influencer adalah sebahagian daripada ekonomi digital, di mana influencer dengan lebih 10,000 pengikut, dikenali sebagai mikro-influencer, boleh menjalankan beberapa kerja promosi setiap bulan.
Sebaliknya, pempengaruh makro dengan lebih daripada 100,000 pengikut boleh memperoleh pendapatan yang lebih besar melalui promosi jenama sepenuh masa.
Influencer mungkin termasuk dalam kategori pendapatan perniagaan dan mesti memfailkan penyata cukai mereka menggunakan Borang B melalui sistem e-Filing.
Dokumen berkaitan cukai, termasuk rekod perniagaan, invois dan perjanjian, mesti disimpan selama tujuh tahun. Kegagalan berbuat demikian boleh mengakibatkan denda atau penjara.
Namun, influencer juga boleh mengurangkan pendapatan bercukai mereka melalui pelbagai potongan.
Rohaizad menegaskan lagi bahawa pematuhan undang-undang cukai bukan sekadar tanggungjawab undang-undang tetapi juga sumbangan kepada pembangunan negara.
Beliau menggalakkan orang-orang yang berpengaruh untuk menunjukkan kepentingan pematuhan cukai kepada masyarakat sebagai contoh yang baik.