Macam Mana ‘Pemburu Iblis’ Bantu Ekonomi Jepun?

325

‘Jangan kata tengok tv tak boleh bantu majukan negara.’

Animasi Jepun (Anime) menyaksikan peningkatan penerimaannya di seluruh dunia dengan filem ‘Demon Slayer’ keluaran tahun 2020 berjaya mencatat kutipan box office sebanyak $506 juta di seluruh dunia.

Pencapaian filem tersebut juga berjaya mengenepikan filem ‘Spirited Away’ untuk menjadi filem Anime dengan kutipan terbanyak dalam sejarah di Jepun dan pada 2020.

Menurut laporan Persatuan Animasi Jepun (AJA), pasaran Anime global pada 2020 mencatat pertumbuhan 3.2% pada ¥2.4 trilion (lebih kurang $20 bilion) iaitu paras tertinggi dalam tempoh 10 tahun.

Ini secara tidak langsung mengesahkan laporan terdahulu AJA pada 2017 yang mengatakan Anime merupakan antara industri ke-3 terpenting di Jepun.

Ketika itu, industri Anime menyumbang ¥2 trilion (lebih kurang $17 bilion) buat kali pertama dalam keseluruhan industri di Jepun.

Berbalik kepada filem Demon Slayer, kajian yang dijalankan oleh Dai-ichi Life Research Institute Inc mengenal pasti bahawa fenomena ‘Pemburu Iblis’ tersebut telah membawa hasil sebanyak ¥270 bilion kepada ekonomi Jepun.

Turut merasai fenomena tersebut adalah Dydo Group, syarikat minuman tin kopi, yang mengeluarkan minuman segera bertemakan filem tersebut dan mencatat keuntungan tahun fiskal 2020 sebanyak ¥2.5 bilion.

Selain itu, hasil jualan barangan permainan berasaskan filem Demon Slayer keluaran Bandai Namko Holdings turut meraih keuntungan sebanyak ¥1.3 bilion pada 2020.

Jadi Subscriber INTRADAY
Sertai bersama lebih 100,000 subscribers kami yang menerima kemaskini berita terkini beserta tips-tips premium tentang trading dunia pasaran kewangan.


* Sila semak inbox dan spam folder 2-3 minit selepas melanggan.
Anda mungkin juga berminat