Syarikat gergasi e-hailing China, Didi Global bermula kukuh pada hari pertama penyenaraiannya di New York Stock Exchange (NYSE) apabila merekodkan nilai sebanyak AS$68.49 bilion.
Nilai berkenaan selaras dengan sahamnya yang ditutup 1% lebih tinggi daripada harga penawarannya iaitu AS$14 selepas susut daripada mencatatkan keuntungan sebelum itu.
Itu merupakan penyenaraian terbesar oleh syarikat China di AS sejak penyenaraian pertama Alibaba pada 2014.
Syarikat berkenaan meraih AS$4.4 bilion menerusi tawaran awam permulaannya (IPO).
Didi merupakan syarikat terbaharu yang berjaya mengaut keuntungan besar dalam pasaran saham Amerika Syarikat (AS) yang sedang melonjak.
Menurut penyedia data pasaran kewangan, Refinitiv, dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, kira-kira 29 syarikat China meraih sejumlah AS$7.6 bilion menerusi IPO.
Nilai terbabit berjaya direkodkan meskipun berlaku ketegangan antara Washington dan Beijing selama bertahun-tahun serta kebimbangan yang dilontarkan oleh pihak berkuasa AS terhadap laporan kewangan beberapa syarikat China.
Berdasarkan laporan Reuters pada Mac lalu, Didi pada awalnya menyasarkan meraih AS$100 bilion.
Namun pelabur syarikat itu menyuarakan kebimbangan mengenai kelancaran dan keuntungan rancangan pengembangan Didi.
Didi, seperti kebanyakan platform e-hailing lain, mengalami kerugian sehinggalah syarikat berkenaan merekodkan keuntungan sebanyak AS$30 juta untuk tempoh tiga bulan pertama tahun ini.
Pada tahun lalu, Didi mencatatkan kerugian sebanyak AS$1.6 bilion berikutan pandemik COVID-19 yang melanda.
Pada bulan lalu, wujud laporan Didi sedang disiasat oleh pemantau pasaran China atas dakwaan memonopoli pasaran.
SoftBank Jepun merupakan pelabur tunggal terbesar Didi dengan kepentingan sebanyak lebih 20%. Selain itu, Alibaba dan Tencent juga mempunyai pegangan dalam Didi.
Uber memiliki 12% pegangan dalam firma terbabit selepas Didi mengambil alih Uber China pada 2016.