“Wanita sebenarnya banyak je tahu pasal kripto, cuma tak nak heboh satu dunia.”
Sejak dilancarkan pada 2019, Luno Malaysia Sdn Bhd, syarikat exchanger mata wang kripto pertama diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia mendedahkan pengguna wanitanya meningkat sebanyak 20% daripada 12%.
Menurut Scarlett Chai, ketua pemasaran Luno berkata bahawa beliau sungguh teruja melihat ramai wanita Malaysia semakin berminat dan mendalami dunia kripto untuk mencapai kebebasan kewangan.
Chai turut berhasrat menganjurkan lebih banyak ceramah tentang kripto dan kewangan peribadi untuk mendorong lagi wanita mengambil bahagian dalam teknologi, di mana Luno percaya mereka berpotensi memberi impak positif pada masa hadapan.
Menerusi pemerhatian Luno, sebanyak 96% pengguna wanitanya di Malaysia membeli kripto untuk tujuan pelaburan, dan perlu diketahui bahawa 56% daripada mereka membeli aset digital paling digemari satu dunia iaitu Bitcoin (BTC).
Majoriti aktiviti transaksi untuk pengguna wanita berumur 30 dan 39 tahun adalah melebihi 60%, umur 50 hingga 59 sekitar 13% dan 40 hingga 49 hampir 12.4% yang datang daripada pelbagai latar belakang kerjaya seperti pendidikan, perakaunan serta penjagaan kesihatan.
Namun perlu diingatkan bahawa angka tersebut pada hari ini mungkin lebih tinggi susulan data di atas itu adalah daripada tahun 2021.
Antara sebab wanita semakin berminat meneroka pasaran kripto adalah disebabkan prestasi BTC yang lebih berpotensi berbanding kewangan tradisional dan apabila ramai wanita mula bercakap tentang aset digital itu serta berkongsi pengalaman melaburnya.
Sementara pelabur wanita di Malaysia yang kini mudah memuat turun sebarang aplikasi diperlukan untuk terlibat dalam kripto turut merupakan salah satu puncanya.