Dengan populariti Bitcoin yang semakin melonjak melepasi $100,000 baru-baru ini, rata-rata syarikat dengan jenama mewah turut menyertai gelombang ini dengan mempertimbangkan untuk menerima kripto sebagai pembayaran untuk menarik lebih ramai pelabur.
Baru-baru ini, Gedung mewah Perancis, Printemps telah mengumumkan kerjasama bersama Binance dan Lyzi untuk menerima Bitcoin dan Ethereum, menjadikannya sebagai peruncit mewah Eropah pertama yang berbuat demikian.
Printemps juga merancang untuk mengembangkan perkhidmatan pembayaran kripto mereka ke New York City, dengan peruncit pelbagai jenama baharu yang dijadualkan dibuka di daerah Wall Street pada bulan Mac.
S.T. Dupont turut menyusul dengan perancangan menerima pembayaran kripto di Paris, manakala Virgin Voyages menawarkan pas pelayaran tahunan bernilai $120,000 yang boleh dibayar menggunakan Bitcoin.
Walaupun amaran tentang ketidaktentuan nilai kripto telah dikeluarkan, tarikan populariti kripto sukar diabaikan oleh jenama megah seperti Gucci, Balenciaga, dan Tag Heuer yang kini melabel diri mereka sebagai inovator berteknologi untuk menarik pelanggan muda dan kaya.
Ketua pegawai klien dan digital daripada Kering, Gregory Boutte, menyifatkan strategi ini sebagai satu proses “uji kaji,” untuk mengubah corak perbelanjaan dalam dunia elit.