Sertai komuniti Intraday di Telegram & WhatsApp untuk berita pasaran lebih pantas.
Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah memproses bayaran balik cukai tertunggak berjumlah RM18 bilion melibatkan 3.54 juta kes setakat 22 Disember 2025, susulan peruntukan tambahan yang diumumkan kerajaan bagi mempercepatkan penyelesaian tunggakan pembayaran.
Bagi tempoh 1 Januari hingga 8 Disember 2025, LHDN memproses bayaran balik berjumlah RM15 bilion, melibatkan 3.52 juta kes. Jumlah ini merangkumi sebahagian besar pembayaran tertunggak sebelum pelaksanaan peruntukan tambahan pada Disember.
Dalam tempoh 9 hingga 15 Disember 2025, LHDN memproses dan mengkreditkan bayaran balik tambahan sebanyak RM1 bilion, melibatkan 6,480 kes. Ini disusuli dengan satu lagi peruntukan RM1 bilion bagi tempoh 16 hingga 18 Disember, melibatkan 1,339 kes.
Bagi tempoh seterusnya, iaitu 19 hingga 22 Disember 2025, LHDN memproses bayaran balik berjumlah RM1 bilion lagi, melibatkan 13,111 kes, menjadikan jumlah keseluruhan bayaran balik yang diproses setakat tarikh tersebut sebanyak RM18 bilion.
Secara keseluruhan, daripada peruntukan tambahan RM4 bilion yang diumumkan kerajaan, sebanyak RM3 bilion telah berjaya diproses dan dikreditkan dalam tempoh 9 hingga 22 Disember 2025, melibatkan 20,930 kes.
Baki peruntukan sebanyak RM1 bilion dijangka akan diproses dan diselesaikan sepenuhnya sebelum akhir Disember 2025.
LHDN memaklumkan bahawa dana tambahan pertama sebanyak RM1 bilion digunakan untuk menyelesaikan tunggakan bayaran balik yang berusia lebih tiga tahun, tanpa mengira jumlah tuntutan. Sementara itu, RM2 bilion berikutnya disalurkan bagi menyelesaikan kes tertunggak berusia dua hingga tiga tahun, dengan keutamaan diberikan kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS).
Pada 7 Disember 2025, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan peningkatan peruntukan bayaran balik cukai daripada RM2 bilion kepada RM4 bilion, sebagai langkah mempercepatkan pembayaran tertunggak kepada pembayar cukai.
Dalam masa yang sama, LHDN menasihati pembayar cukai supaya memastikan maklumat akaun bank yang dilaporkan adalah tepat dan terkini bagi melancarkan proses bayaran balik. LHDN turut menegaskan komitmen untuk meneruskan penyelesaian bayaran balik secara berperingkat dan teratur, dengan fokus kepada jumlah tertunggak dan kes yang melibatkan PKS.

























































