Selepas bergelut dengan tempoh mencabar akibat kempen boikot besar-besaran susulan konflik Israel-Palestin, Starbucks Malaysia kini mula menikmati pemulihan jualan, menurut Pengasas Berjaya Group, Tan Sri Vincent Tan.
Dalam kenyataannya selepas pelancaran Dapur Sup Brahmarpanam pada Jumaat, beliau menegaskan bahawa memboikot Starbucks Malaysia tidak memberi kesan langsung kepada Israel, sebaliknya hanya menjejaskan ekonomi tempatan, dengan 85% daripada kakitangannya terdiri daripada pekerja beragama Islam.
Kempen boikot tersebut pernah memaksa Berjaya Food Bhd (BFood) menutup lebih 100 cawangan secara sementara, manakala tiga cawangan ditutup secara kekal pada Ogos 2023.
Starbucks, yang sebelum ini menyumbang 90% daripada pendapatan kumpulan, mencatatkan kerugian besar sepanjang tempoh itu.
Kini, dengan kemarahan pengguna semakin reda, syarikat memfokuskan usaha untuk memulihkan operasi dan menarik kembali pelanggan ke kedai yang kembali sibuk.
Namun, mampukah aroma pemulihan ini kekal harum, atau bayangan boikot akan kembali menghantui setiap hirupan?