Saham Tesla jatuh selepas syarikat itu merekodkan bahagian pasaran terendah di Amerika Syarikat sejak 2017, sekali gus memberi isyarat besar kepada hala tuju pasaran kenderaan elektrik (EV) global.
Tesla ketika puncaknya pernah menguasai 80% bahagian pasaran dan data pada Ogos 2025 menunjukkan syarikat milik Elon Musk itu hanya menguasai 38% sahaja daripada jualan EV di AS.
Kemerosotan ini menunjukkan bahawa dominasi Tesla semakin terhakis, dipengaruhi oleh faktor peningkatan pengeluar tradisional seperti Hyundai, Toyota, dan Volkswagen yang kini menguasai bahagian pasaran dengan model lebih berpatutan dan insentif menarik.
Perkembangan ini menandakan peralihan pasaran EV daripada fasa pionir yang dipacu Tesla kepada fasa persaingan terbuka, di mana syarikat automotif besar memanfaatkan kapasiti pengeluaran, rangkaian pengedaran, serta strategi harga yang lebih fleksibel.
Bagi pasaran global, kedudukan Tesla sebagai penentu trend utama kini semakin dicabar, sekali gus membuka ruang kepada pengeluar Asia seperti BYD dari China dan Kia dari Korea Selatan untuk memperkukuh kedudukan di luar negara asal mereka.
Kelemahan Tesla memperkenalkan model mampu milik menjejaskan peluang syarikat untuk mengekalkan cengkaman di pasaran, sedangkan strategi harga rendah menjadi pemacu utama kepada pertumbuhan EV global.
Selain itu, penumpuan Tesla kepada projek futuristik seperti robotaksi dan teknologi humanoid dilihat pelabur sebagai penyimpangan daripada keutamaan pasaran semasa yang masih menuntut inovasi dalam kenderaan elektrik harian.
Kejatuhan ini memberi kesan domino terhadap sentimen pelabur dalam sektor EV global kerana Tesla selama ini dianggap sebagai penanda aras utama kejayaan industri.
Jika trend ini berterusan, ia berpotensi mempercepatkan penyusunan semula pasaran EV dunia dengan pengeluar tradisional dan syarikat baru dari Asia menguasai segmen terbesar, manakala Tesla mungkin kehilangan status dominan.