Syarikat Tesla mencetuskan tumpuan pada acara yang diadakan pada 7 Oktober apabila para pelabur dan penganalisis menjangkakan pelancaran kenderaan elektrik (EV) mampu milik bagi mengatasi kejatuhan jualan.
Jangkaan tersebut mendorong saham pengeluar EV yang diterajui Elon Musk meningkat lebih 5% semalam.
Tesla turut menarik perhatian dengan video ringkas berdurasi sembilan saat di platform X pada Ahad lalu, yang memaparkan bayangan kenderaan dalam suasana gelap bersama tulisan ‘10/7’ di penghujungnya, sekaligus memberi petunjuk mengenai acara pelancaran tersebut.
Video itu disiarkan selepas Tesla mencatatkan rekod penghantaran bagi suku ketiga, dipacu oleh lonjakan pembelian EV menjelang tamat tempoh kredit cukai sebanyak $7,500 pada 30 September.
Namun, penganalisis menjangka penghantaran tahunan Tesla akan merosot untuk tahun kedua berturut-turut kepada sekitar 1.62 juta unit susulan tamatnya insentif, permintaan yang lemah dan kontroversi politik melibatkan CEO Elon Musk.
Tesla sebelum ini menangguhkan pelancaran versi kos rendah Model Y di Amerika Syarikat (AS).
Pada Jun lalu, syarikat itu memaklumkan bahawa ‘binaan pertama’ telah disiapkan, namun jualan hanya akan bermula pada suku keempat dengan pengeluaran meningkat secara beransur-ansur.
Versi asas tersebut direka kira-kira 20% lebih murah berbanding Model Y yang diperbaharui dan dijangka mencapai kapasiti sehingga 250,000 unit setahun di AS menjelang 2026.
Tesla belum melancarkan kenderaan baharu untuk pasaran besar-besaran sejak beberapa tahun lalu, sebaliknya bergantung pada penambahbaikan Model 3 dan Model Y bagi merangsang jualan.