‘Banyak jugak kerugian tu. Pengguna apps Sotong Merah ok ke tu?’
CIMB Group Holdings Bhd menyaksikan kerugian kredit sebanyak RM280.9 juta atau $91 juta pada 2021.
Kerugian tersebut adalah kerana keralatan pemprosesan yang mengakibatkan wang tambahan dimasukkan secara tidak sengaja ke ribuan akaun pelanggan.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) kumpulan, Abdul Rahman Ahmad, penyedia perkhidmatan tersebut berjaya mengesan masalah tersebut, berkaitan perkhidmatan kiriman wang dan sedang mengambil langkah untuk mendapatkan semula transaksi duplikasi daripada pelanggan mereka.
Ekoran daripada itu, Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Nor Shamsiah Mohd Yunus memberitahu CIMB supaya memberi opsyen sewajarnya kepada memulangkan wang berkenaan.
Sambungnya, andai terdapat sebarang bukti pelanggaran undang-undang oleh pihak CIMB, BNM akan mengambil tindakan sewajarnya kepada penyelia tersebut.
Sebagai recap, CIMB menghadapi masalah teknikal ketika ia berdepan dengan penelitian berhubung isu infrastruktur digital.
Hal itu turut memberi kesan kepada lebih kurang 790 pelanggan Oversea-Chinese Banking Corp (OCBC) di Singapura yang mengalami kerugian sebanyak SGD13.7 juta atau RM42.37 juta dan ribuan pelanggan DBS Holdings Ltd menghadapi kesukaran mendaftar masuk ke platform dalam talian dan mudah alihnya.
Dalam pada itu, CIMB melaporkan pendapatan bersih sebanyak RM4.3 bilion pada 2021, ia merupakan paras tertinggi sejak 2019.