Tencent mencatatkan penurunan pendapatan suku tahunan pertamanya tahun ke tahun apabila peraturan yang lebih ketat dikenakan di China dan kebangkitan semula Covid-19 dalam ekonomi kedua terbesar di dunia melanda gergasi teknologi itu.
Tencent terlepas ramalan hasil dan keuntungan. Pada suku tersebut, Tencent menghadapi masalah makroekonomi yang berpunca daripada kebangkitan semula Covid di China dan penutupan berikutnya di bandar-bandar utama, termasuk metropolis kewangan Shanghai.
Ekonomi China berkembang hanya 0.4% pada suku kedua, meleset daripada jangkaan penganalisis. Ini telah memberi kesan kepada hasil fintech, awan dan pengiklanan syarikat.
Sementara itu, industri permainan video domestik China juga menghadapi cabaran kerana peraturan yang lebih ketat. Tencent menghasilkan kira-kira satu pertiga daripada jumlah pendapatannya daripada sektor permainan.
Pada tahun lepas, pengawal selia China memperkenalkan peraturan mengehadkan jumlah masa kanak-kanak di bawah umur 18 tahun dalam permainan.
Pengawal selia juga membekukan kelulusan permainan baharu antara Julai 2021 dan April tahun ini. Di China, permainan perlu mendapat lampu hijau daripada pengawal selia sebelum dikeluarkan dan diwangkan.
Penganalisis di China Renaissance berkata dalam nota yang diterbitkan bulan lepas bahawa Tencent melancarkan hanya tiga permainan mudah alih pada suku kedua. Tencent telah menghadapi beberapa masalah pada tahun 2022 termasuk kelembapan akibat Covid dalam ekonomi China dan pasaran yang lebih sukar untuk permainan.
Tencent telah menghadapi beberapa masalah pada tahun 2022 termasuk kelembapan akibat Covid dalam ekonomi China dan pasaran yang lebih sukar untuk permainan.
Syarikat itu berkata ia menyaksikan penurunan hasil pada suku kedua daripada beberapa permainan popularnya yang telah lama wujud seperti PUBG Mobile dan Honor of Kings.
Tencent juga menjalankan salah satu perkhidmatan pembayaran mudah alih terbesar di China yang dipanggil WeChat Pay melalui aplikasi pemesejan WeChat yang mempunyai lebih 1 bilion pengguna. Syarikat itu juga mempunyai perniagaan pengkomputeran awan yang baru muncul. Hasil daripada segmen ini meningkat 1% tahun ke tahun kepada 42.2 bilion yuan, lebih perlahan daripada suku sebelumnya.