Kerajaan Malaysia dijangka dapat menjimatkan antara RM7.2 bilion hingga RM7.5 bilion setiap tahun melalui rasionalisasi subsidi diesel, melebihi anggaran awal RM4 bilion.
Hasil positif ini berikutan pengurusan sistem subsidi yang lebih baik, menurut Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.
Sejak inisiatif itu dimulakan pada Julai 2024, penjimatan bulanan sebanyak RM600 juta telah direkodkan, yang menambah jumlah tahunan yang lebih tinggi daripada jangkaan.
Beliau juga menjelaskan bahawa kebocoran subsidi bahan api sebenar adalah lebih teruk daripada jangkaan, khususnya di Semenanjung Malaysia.
Amir Hamzah menegaskan bahawa masalah utama ialah ketirisan pada dua faktor iaitu penggunaan komersial tanpa kebenaran dan penyeludupan rentas sempadan.
Dengan mengetatkan kawalan, kerajaan telah mengurangkan isu ini dengan ketara, yang membawa kepada penjimatan yang lebih besar.
Di samping itu, kerajaan sedang mengusahakan rancangan baharu untuk merasionalkan subsidi petrol RON95.
Matlamatnya adalah untuk melaksanakan sistem harga dua peringkat yang melindungi 85% penduduk daripada kenaikan harga.
Pelan itu termasuk menetapkan had pendapatan untuk menentukan siapa yang mendapat subsidi dan menggunakan sistem yang berkesan untuk menguruskan perubahan.