Jatuh itu biasa tetapi untuk bangkit selepas jatuh itu memerlukan satu semangat yang luar biasa. Itulah kata-kata yang sesuai menggambarkan keazaman seorang anak muda dari Kelantan yang bangkit daripada kegagalan lalu dan kini menjadi usahawan kedai wrap kereta terkemuka di Lembah Kelang.
Mohd. Shafiq Zulkifle meminati bidang automotif sejak kecil lagi. Minatnya itu diteruskan ketika beliau menyambung pelajaran di salah sebuah institut pengajian tinggi di Lembah Kelang apabila mengambil jurusan automotif.
Beliau pernah bekerja di bengkel kereta, menjual tayar dan menjadi seorang jurujual untuk produk minyak hitam selama 2 tahun.
Selepas itu, beliau mula menceburi bidang perniagaan bersama seorang rakan kongsi membuka kedai wrap kereta di Petaling Jaya, Selangor. Bagaimanapun ‘jodohnya’ bersama rakan kongsi tersebut tidak berpanjangan apabila mengambil keputusan untuk mengundurkan diri selepas setahun.
Beliau kemudiannya mengambil alih kedai makan milik ibunya yang terletak di Sungai Way. Menariknya kedai makan tersebut diberi nama ‘Kacey’ yang bermaksud kacang dalam loghat Kelantan.
Namun Mohd. Shafiq merasakan beliau tidak mampu meneruskan bisnes terbabit lalu menutup terus kedai tersebut. Selama 3 bulan beliau berasa tertekan sehingga tidak mahu berjumpa dengan orang ramai. Ujarnya sewaktu itu, beliau mengenali apa itu ‘tekanan diri’.
“Kedai makan ini perlu ada hati ketika memasak. Kalau kita buat bisnes wrap kereta ini, orang hanya nampak apa yang kita tunjuk. Mata ini kita boleh tipu (selindungkan kecacatan) tetapi lidah kita tidak boleh tipu.
“Jadi buka kedai makan ini, nak tipu lidah orang agak susah. Saya tutup kedai makan itu sebab susah untuk konsisten. Hari ini kita masak rasa lain, tetapi esok lusa rasa lain, walaupun menggunakan pes yang sama. Daripada kita berterusan bukak kedai itu, hutang makin banyak, susah nak bayar gaji pekerja, jadi saya ambil keputusan untuk tutup kedai,” jelasnya.
Mohd. Shafiq kemudiannya cuba memotivasikan dirinya dan bangkit dari tekanan kehidupan. Lantas berdasarkan pengalamannya sebelum ini, beliau terus mengambil keputusan untuk membuka kedai wrap sendiri yang diberi nama Kacey Legacy. Nama Kacey itu diambil bersempena nama kedai makan Kacey yang diusahakan sebelum itu. Beliau berkata, ramai yang melemparkan pandangan sinis terhadapnya sewaktu mahu membuka Kacey Legacy namun Mohd. Shafiq mengambil pendekatan untuk tidak mengendahkan cakap-cakap negatif oleh orang ramai.
“Orang ramai masa itu fikir Kacey dah tidak boleh teruskan bisnes, jadi saya nak buktikan pada mereka bahawa Kacey itu ada lagi, maka kita tambah perkataan Legacy kat belakang,” menurut Mohd. Shafiq sebagai merujuk legasi atau warisan kesinambungan daripada perniagaan sebelum itu..
Ketika ditanya bagaimana beliau mempromosikan kedainya, Mohd. Shafiq menjawab beliau menerapkan konsep memberi layanan yang terbaik kepada para pelanggan. Jelasnya, pelanggan merupakan platform pemasaran terbaik yang akan memberitahu kepada orang lain tentang kedainya.
“Pemasaran daripada mulut pelanggan adalah paling bagus. Saya selalu tekankan kepada para pekerja, Walau macam mana salah pun pelanggan itu, kena menangkan pelanggan sebab ‘customer always right’. Majoriti yang datang ke sini kebanyakannya atas rekemen daripada rakan-rakan,” katanya lagi.
Dalam pada itu, Mohd. Shafiq berkata beliau sering mengutamakan pengambilan kakitangan yang mempunyai disiplin dan attitude di tempat kerja yang baik meskipun individu terbabit tidak mempunyai sebarang kemahiran.
“Kalau tanya saya, saya suka pekerja yang tidak berkemahiran. Kenapa tidak ambil yang berkemahiran tinggi, sekurang-kurangnya mereka boleh buat kerja. Sepanjang pengalaman saya, mereka yang sudah berkemahiran tinggi, majoriti sikap mereka adalah buruk.
“Kebanyakan yang bekerja di sini adalah tanpa sebarang kemahiran. Jadi, kita akan ajar sikit-sikit, kita bagi masa sebulan untuk belajar. Tak mungkin dalam masa sebulan tak boleh wrap walaupun bahagian side mirror?” tuntas beliau.
Sewaktu ditanya apakah kereta paling mahal yang pernah beliau wrap sepanjang menjalankan bisnes ini, Mohd. Shafiq berkata Bugatti EB110. Ujarnya, kereta berkenaan sukar dimiliki kerana modelnya yang terhad dalam pasaran.
“Kami tidak wrap kereta itu di sini, kami wrap di tempat pelanggan berkenaan. Pelanggan itu sewakan satu kedai, kami wrap di situ. Kami tidak post gambar kereta itu di mana-mana sebab pelanggan itu membayar kami untuk tujuan privasi.
Sebelum mengakhiri temuramah tersebut, Mohd. Shafiq mendedahkan perancangannya pada masa hadapan. Beliau merancang untuk menjual bodykit kereta dan juga menjalankan servis towing kepada para pelanggan.
“Ada pelanggan yang malas membawa kereta selepas menghantar kereta mereka ke sini. Jadi melalui perkhidmatan seperti itu, kami boleh mengambil dan menghantar kereta pelanggan terus dari rumah mereka,” jelasnya.