Sektor e-dagang Malaysia terus berkembang maju, mencatat pertumbuhan empat peratus dan mencecah pendapatan RM918.2 bilion dalam tempoh sembilan bulan pertama 2024.
Suku kedua tahun 2024 menyaksikan pendapatan tertinggi sebanyak RM309.8 bilion.
Terdapat penurunan sebanyak 0.6 peratus diperhatikan pada suku ketiga, mencatatkan pendapatan hanya RM307.9 bilion.
Walaupun ade sedikit penurunan, e-dagang kekal memacu ekonomi Malaysia, menurut Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin, Ketua Perangkawan di Jabatan Perangkaan Malaysia (DoSM).
Pada 2023, industri Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dan e-dagang menjana RM427.7 bilion dalam sumbangan nilai tambah, mencerminkan pertumbuhan 3.9 peratus daripada 2022.
Sumbangan keseluruhan kepada ekonomi negara meningkat kepada 23.5 peratus, meningkat daripada 22.9 peratus.
Pertumbuhan itu disokong oleh penggunaan ICT yang meluas, dengan 99.3 peratus isi rumah memiliki telefon bimbit, dan 96.4 peratus mempunyai akses internet.
Jalur lebar mudah alih kekal sebagai pilihan utama, dengan penggunaan 95.3 peratus berbanding jalur lebar yang menggunakan kabel pada 47.1 peratus.
Terutamanya, hasil e-dagang domestik jauh mengatasi pasaran antarabangsa, menyumbang RM1 trilion, atau 89.1 peratus, daripada jumlah keseluruhan.
Urus niaga Business-to-Business (B2B) mendominasi, menyumbang 69.8 peratus daripada hasil.