Bank pusat Malaysia, Bank Negara Malaysia (BNM), menyeru syarikat insurans untuk lebih bertimbang rasa apabila melaraskan premium insurans perubatan dan kesihatan.
Ini berlaku selepas bantahan orang ramai terhadap peningkatan ketara dalam kos insurans.
BNM mahu syarikat insurans mengubah cara mereka menaikkan insuran premium, daripada menaikkan harga secara mendadak sekaligus, syarikat insurans harus membuat kenaikan itu secara perlahan-lahan.
Mereka juga harus memberi pelanggan pilihan yang baik dan praktikal untuk menghadapi perubahan ini.
Butiran tentang pilihan baharu ini akan dikongsi tidak lama lagi.
Keadaan itu telah mendapat perhatian daripada penggubal undang-undang seperti Wong Shu Qi dan Sim Tze Tzin, yang telah menyuarakan kebimbangan mengenai beban kewangan rakyat Malaysia.
Syarikat insurans, sebaliknya, mengaitkan kenaikan itu dengan peningkatan tuntutan dan inflasi perubatan.
Mereka juga telah mula memperkenalkan pelan pembayaran bersama di mana pemegang polisi berkongsi kos.
Hospital swasta berpendapat bahawa margin keuntungan mereka adalah sederhana, menyatakan bahawa mereka menghadapi peningkatan perbelanjaan operasi.
Sementara itu, BNM menekankan kepentingan pembaharuan untuk menangani punca peningkatan kos perubatan.
Bank itu memberi jaminan kepada orang ramai ramai tentang komitmennya untuk memastikan insurans mampu milik dan boleh diakses untuk semua.