Anda peminat TikTok, Twitter atau Instagram? Apa kata anda mencuba pula aplikasi terbaharu berasaskan suara dan audio yang dikenali sebagai Clubhouse.
Platform berkenaan memboleh pengguna mengambil bahagian dalam pelbagai perbincangan dan perbualan bersama ribuan pengguna lain.
Sejak dilancarkan pada Mac lalu, Clubhouse telah berkembang menjadi satu fenomena budaya, menarik minat ahli politik, selebriti dan pakar daripada pelbagai bidang.
Ahad lalu, pengasas bersama aplikasi terbabit iaitu Paul Davison berkata, jumlah pengguna aktif pada setiap minggu telah mencecah sehingga 2 juta orang sejak beberapa minggu lalu.
Tambah beliau, Clubhouse kini mempunyai 180 pelabur dan bernilai kira-kira AS$1 bilion.
Apa yang membuatkan aplikasi itu menarik? Menurut penulis Bloomberg, Kim Tae, Clubhouse merupakan satu-satunya aplikasi yang boleh membina hubungan dengan lebih cepat kerana platform itu menggunakan sistem audio berbanding sistem teks atau kenyataan bertulis seperti yang biasa dilihat di Facebook atau Twitter.
Selain itu, aplikasi itu menerima kesan baik selepas orang ramai mencari jalan untuk bersosial ketika musim pandemik Covid-19 masih berjalan. Clubhouse terbukti memberikan kemudahan dan cara yang terbaik untuk sesiapa yang mahu bertemu orang baharu atau mendengar acara seperti persidangan tanpa perlu untuk keluar dari rumah.
Ujar Tae, Clubhouse juga menawarkan potensi peluang untuk menjana pendapatannya sendiri pada masa hadapan. Sebagai contoh, Clubhouse boleh mengambil komisen daripada yuran kemasukan untuk mereka yang mahu mengadakan perbincangan berkumpulan yang berskala besar dalam platform terbabit.
Aplikasi itu bagaimanapun hanya terhad untuk mereka yang mendaftar dan telah menerima jemputan daripada pihak Clubhouse selain hanya tersedia untuk peranti Apple sahaja.