‘Keputusan tak lah teruk sangat, tapi tak lah baik baik sangat.’
Rentetan daripada laporan Alphabet Inc Google yang ‘cukup-cukup makan’, YouTube turut sama mencatat prestasi di bawah unjuran buat 2 suku berturut-turut.
Difahamkan jualan iklan suku tahunannya meningkat pada kadar perlahan, menggariskan masalah sama yang dilalui oleh Meta Platforms Inc.
Meneliti laporan YouTube, peningkatan persaingan daripada TikTok di sebalik situasi ekonomi yang goyah menjadi faktor kepada penurunan prestasi syarikat.
Tidak dilupakan juga kesan perang dan perubahan kemas kini sekuriti Apple Inc turut memberi kesan kepada kejatuhan YouTube.
Melihat kepada laporan, hasil pengiklanan YouTube meningkat 4.8% pada Q2 namun 1% lebih rendah dari pertumbuhannya semasa bulan pertama pandemik.
Ia secara tidak langsung mengisyaratkan iklan YouTube terdedah kepada keadaan ekonomi yang buruk berbanding jualan iklan perniagaan terbesar Alphabet iaitu Google Search.
Diperincikan bahawa jualan iklan YouTube naik $7.3 bilion tetapi dibawah $7.5 bilion sementara jualan iklan Google Search meningkat 13.5% pada $40.7 bilion pada Q2.
Dijelaskan oleh Ketua Pegawai Perniagaan Google, Philipp Schindler, ketidaktentuan pasaran membuatkan sesetengah pengiklanan menarik semula perbelanjaan.
Dalam pada itu, faktor persaingan kuat dari TikTok turut menjadi sorotan utama para penganalisis dan syarikat.
Ledakan populariti video pendek TikTok dilihat menjadi ancaman utama kepada perkhidmatan YouTube yang berpandukan teras sama.
Hujah penganalisis Needham, Laura Martin, TikTok mengatasi YouTube dalam mendominasi pencipta kandungan (creators) dan jumlah masa pengguna dalam menonton video.
Antara usaha YouTube dalam bersaing dengan TikTok adalah dengan memperkenalkan Shorts yang mempunyai ciri video pendek.
Di sisi berbeza, penganalisis menaikkan unjuran pertumbuhan jualan YouTube pada 2022 kepada 4.7% daripada 1.5% ekoran prestasi Q2 yang tidak seteruk yang dijangka.